تبلیغات
حسین بن علی (ع) و دست انتقام خدایش - یادداشتی درباره مختارنامه و حاشیه های آن
 
حسین بن علی (ع) و دست انتقام خدایش

وَسَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنقَلَبٍ یَنقَلِبُونَ
بزودی ستمکاران خواهند دانست چگونه زیر و زبر می شوند

مجموعهٔ مختارنامه هم به پایان رسید.

مجموعه‌ای که با مبلغ بسیار بالایی در هشت سال ساخته شد. در چهل هفته مختارنامه با فراز وفرودهای متعددش مه‌مان خانه‌های مردم شد.

مختارنامه استاندارد جدیدی را در سریالهای الف تاریخی بنا کرد. مجموعه‌ای که روی لحظه لحظه‌اش فکر شده بود و از هیچ صحنه‌ای به سادگی نمی‌گذشت. برای اولین بار جنگهایی واقعی‌تر را دیدیم و احترام به شعور مخاطبان را لمس کردیم.

مهم‌تر از همه چیز بعد از سال‌ها مفهوم قهرمان در تلویزیون ما معنا پیدا کرد. مفهومی که به غیر ازاستثنایی مثل رضا سرچشمهٔ جرم سینمای ما هم در این سال‌ها از آن تهی شده است.

در طی پخش آسیبهای زیادی هم به مختارنامه وارد شد: نشان ندادن شمایل حضرت ابولفضل (ع) و کشته شدن ابن زیاد ونحوهٔ پرداخت شخصیت‌هایش سریال را دستخوش آسیبهای فراوانی کرد.

در کنار این‌ها سیر شخصیت‌پردازی و ریتم مناسب یک سوم ابتدایی سریال تا قسمت پانزدهم حفظ شد. اسطوره زدایی از شمایل مختار مهم‌ترین برگ برندهٔ شخصیت‌پردازی سریال بود. شخصیتی که با ضعف‌ها و قوت‌هایش شناخته می‌شد. تطهیر مختار در صحرا و یا وسوسهٔ نشستن بر تخت از جمله مواردی بودند که بر این امر دلالت می‌کردند.

اما به یک باره پس از انتقام تدریجی مختار از قاتلان امام حسین (ع) این جزییات رو به کاستی رفتند و به کلی نابود شدند. مختار دوباره به‌‌ همان شمایل تیپیک مثبت سریالهای ایرانی بدل شد و نگاه یک سویه به شخصیتش بسیاری از جذابیتهای رفتاریش را از بین برد. در عین حال سیر حوادث هم دچار خدشه شد و قسمتهایی صرفا تاریخ نگارانه شدند و از شخصیت‌پردازی غافل شدند.

نقیصه‌ای که با پنج شش قسمت پایانی برطرف شد. مثال واضحش شخصیت پیچیدهٔ ابن حر با بازی خوب شهرام حقیقت دوست بود. این باعث شد که پس از اتمام سریال خاطره‌ای خوش از آن باقی بماند. گرچه سریال از مقام عالی خود به سمت سریالی خوب در اذهان باقی خواهد ماند. اما انگیزهٔ راقم این سطور قسمت درخشان پایانی مختارنامه است. قسمتی که با شهادت مختار و پرداخت عالی پیکارش همراه شد. حوضچهٔ پر از خون و شهادت او بر مسند مولایش علی (ع) عالی بود.

اما مهم‌تر از آن انذارش به یاران منافقش بود که تا فردا ظهر هلاک خواهند شد. آن کشتار پایانی بر این انذار صحه گذاشت. مهم‌ترین مفهومی که در تمام سریال بر آن تاکید شد همین تاکید بر شناختن منافق بود. گفتار پایانی مختار هم آن را کامل کرد:

«چهرهٔ نفاق مانند یک سکهٔ دورویه می‌ماند که یک رویش خداوند است و روی دیگرش ابلیس و تنها اهل معرفت می‌توانند روی ابلیس گونه‌اش را ببینند.»

شناخت منافق، دغدغه میرباقری در اغلب آثار نمایشی‌اش است. در عین حال اشاره به مسند خلافت و تفاوت رفتار مختار ومصعب با آن حائز اهمیت است. مسند چی کاخ که چند خلیفه را بر روی تخت هدایت کرد ماند و گردش روزگار و تفاوت حق وباطل و تکرار تاریخ. دیگر نیازی هم به دیدن سرنوشت مصعب نخواهیم داشت. چون او با آن کشتار ناجوانمردانه سرنوشتش را مشخص کرد.

آن دست پایانی مختار برای گرفتن بیعت تمام مجموعه را در خود خلاصه کرد. گرفتن بیعت و همراهی ونفاق و تکرار تاریخ و جهل و سنگدلی مردمان کوفه و تمام شهادت‌ها و کشتار‌ها در آن خلاصه شده بود. این بینش هنرمندانهٔ میرباقری بود که به مانند یک فیلم خوب با نمای پایانی مجموعه‌اش تمام مفاهیم سریالش را خلاصه کرد. مختارنامه حدیث نفسی برای هشدار دادن و آشکار کردن چهرهٔ نفاق و عشق و ایثار انسانهای اصیل بود.

----------------------

منبع : کافه سینما





نوع مطلب : درباره مختار نامه، 
برچسب ها : یادداشتی درباره مختارنامه و حاشیه های آن،


    


درباره وبلاگ

مجموعه مختارنامه روایتگر زندگی یكی از شخصیت های بزرگ تاریخ شیعه ، مختاربن ابوعبیده ثقفی است كه پس از واقعه جانسوز عاشورا به خونخواهی از حضرت سید الشهداء (ع) برخاست و در سال 66 هجری قیام خود را آشكار كرد و موفق شد بر دشمنان اهل بیت غلبه یافته و اكثر قریب به اتفاق كسانی را كه در واقعة عاشورا دست داشتند به سزای اعمال زشتشان برساند .

آدرسهای دیگر سایت :
wWw.mokhtarnameh.3de.ir
wWw.mokhtarnameh.sub.ir
wWw.mokhtarnameh.tk

ایمیل مدیر: milad_heydari_2010@yahoo.com

مدیر وبلاگ : میلاد حیدری
نویسندگان
-->
نظرسنجی
بهترین بازیگر مختارنامه کیست؟











جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :